Filmar

Filmar

Ed. Eminescu, 1984

 

CUPRINS

Pilot de încercare

Cavalerul tristei figuri

Ca-n filme

Ceea ce rămîne

Ce se observă pe întuneric

Inserturi (I)

Supapa

Amnezia ca metodă (Stan si Bran)

Filme nalve ? (La Nord de Golful Hudson, John Ford, 1924)

Comicul matematic (Legea ospitalității, Buster Keaton, 1923)

Nebunia senină a copilăriei (Mecanicul Generalei, Buster Keaton, 1926)

Unicatul (Cabinetul doctorului Caligari, Robe T Wiene, 1919)

215 minute cu Mabuse (Dr, Mabuse, jucătorul, Fritz Lang, 1922)

Crisparea (Femeia din Lună, Fritz Lang, 1928)

Scenocraţie (Păpuşa, Ernst Lubitsch, 1919 ; Cioburi, Lupu Pick, –1921 ; Moartea obosită, Fritz Lang, 1922)

Singurătatea regizorului (Pași în noapte, Friedrich Wilhelm Murnau, 1921)

Corespondențe (Aurora, Friedrich Wilhelm Murnau, 1927)

Purgatoriul virtuozilor (Faust, Friedrich Willhelm Murnau, 1926)

Sensurile (Vampirii, Carl Theodor Dreyer, 1931)

Ideea de artă (Pasiunea Ioanei D’Arc, Carl Theodor Dreyer, 1928)

Există un film (Nanuk, Robert Flaherty, 1922)

Ispita frumosului (Moana, Robert Flaherty, 1928)

Strada lui Ruttman (Simfonia unui oraş, Walter Ruttman, 1927)

Învingătorul (Lupta, David Wark Griffith, 1931)

O flacără sfidând imposibilul (Abel Gance)

Realitatea eliberată (Erich von Stroheim)

Anticipările (Locatarul, Alfred Hitchcock, 1926)

In fața cortinei (Frații Marx)

Instrumentul (Goana după aur, Charlie Chaplin, 1925)

Ultima capodoperă (Luminile rampei, Charlie Chaplin, 1952)

Profeții inocente (Dictatorul, Charlie Chaplin, 1940)

Oceanul într-o picătură (Crucișătorul Potemkin, Serghei Eisenstein, 1925)

Imaginea secundă a timpului (Aleksandr Nevski, Serghei Eisenstein, 1938)

Suprema convenție (Ivan cel Groaznic, Serghei Eisenstein, 1943-1946)

Ezitarea (Cutia Pandorei, Georg Wilhelm Pabst, 1928)

Sensul frumuseții (Atlantida, Georg Wilhelm Pabst, 1932)

Condamnarea (Westfront 1918, Georg Wilhelm Pabst, 1930)

Spiritul păcii (Nimic nou pe frontul de Vest, Lewis Milestone, 1930)

Destin si Întâmplare (Îngerul albastru, Joseph von Sternberg, 1930)

Document comportamental (Susan Lenox, Robert Z. Leonard, 1931)

Nedreptățile seriei (Șapte păcate, Tay Garnett, 1940)

Sertarul cu amintiri (Povestea lui Louis Pasteur, William Dieterle, 1936)

Transplant zelos (David Cooperfield, George Cukor, 1935)

Lumină fără umbră (Grand Hotel, Edmund Goulding, 1931)

Intre spectacol si artă (Tessa / The Constant Nymph, Edmund Goulding, 1943)

Inserturi (II)

Ecuație (Denunțătorul, John Ford, 1935)

Recapitularea mitului (Cine l-a ucis pe Liberty Valance ?, John Ford 1962)

Paralelisme (Cei 1000 de ochi ai doctorului Mabuse, Fritz Lang, 1960)

Adevăr și stil (Iluzia cea mare, Jean Renoir, 1937)

Mecanismul (Regula jocului, Jean Renoir, 1939)

Subiect și subiectivism (French Cancan, Jean Renoir, 1955)

Stilul suveran (Doamnele din Bois de Boulogne, Robert Bresson, 1945)

Elegia uitării (Hiroshima, mon amour, Alain Resnais, 1959)

Opțiunea (Providența, Alain Resnais, 1977)

Moda penultimă (Marile manevre, Rene Clair, 1955)

Puterea simplității (Zi de sărbătoare, Jacques Tati, 1947)

Viața pe portativ (Umbrelele din Cherbourg, Jacques Demy, 1963)

Un precursor (Pointe Courte, Agnes Varda, 1955)

La scara 1:1 (Cleo de la 5 la 7, Agnes Varda, 1962)

Sincer si modern (Cele 400 de lovituri, Francois Truffaut, 1959)

Linia, mediană (AcWe H., Francois Truffaut, 1974)

Monoloage (Pierrot le fou, Jean-Luc Godard, 1965)

Fisura (Femeiuștile, Claude Chabrol, 1960)

Un test de temperament (Compartimentul ucigașilor, Costa Gavras, 1964)

A filma pentru a filma (A trăi pentru a trăi, Claude Lelouch, 1967)

Neorealism francez (Vincent, Francois, Paul… și ceilalți, Claude-Sautet, 1974)

Intimism eliptic (A.E.I.O.U., Bertrand van Effenterre, 1979)

Filmul și biografia (Moliere, Ariane Mnouchkine, 1978)

Păreri despre capodoperă (Hoți de biciclete, Vittorio de Sica, 1948)

Adevărul anonimilor (Paisa, Roberto Rossellini, 1946)

Cauțiunea (Stromboli, pământul lui Dumnezeu, Roberto Rossellini, 1951)

Experiența literaturii (Oedip Rege, Pier Paolo Pasolini, 1967)

Dincolo de poem (Povestirile din Canterbury, Pier Paolo Pasolini, 1972)

Replici (Frate soare, soră lună, Franco Zeffirelli, 1973)

Autorul si personajele sale (Rocco și frații săi, Luchino Visconti, 1960)

Rudenie (Ghepardul, Luchino Visconti, 1963)

Arta, între artist si frumusețe (Moarte la Veneția, Luchino Visconti, 1970)

Capcana cuvintelor (Străinul, Luchino Visconti, 1967)

Intre lucruri si oamenii din ele (Sandra / Vaghe stelle dell’Orsa, Luchino Visconti, 1965)

Altfel de realism (Noaptea, Michelangelo Antonioni, 1960)

Înmormântarea clownului (Clownii, Federico Fellini, 1970)

Un eseu despre decadentă (Roma, Federico Fellini, 1972)

Reprezentări de gradul doi (Amarcord, Federico Fellini, 1973)

Neorealism cu lupi (Oameni și lupi, Giuseppe de Santis, 1958)

Bucurii de iarnă (Eternii anonimi / I soliti ignoti, Mario Monicelli, 1958)

Veselia în culpă (In noaptea Anului Nou, Mario Monicelli, 1960)

Dreptate și justiție (Torino negru, Carlo Lizzani, 1972)

Teme neorealiste (Cafe express, Nani Loy, 1980)

De la comic la tragic (Generalul armatei moarte, Luciano Tovoli, 1983)

Revolta prin formă (Vârsta de aur, Luis Bunuel, 1930)

Recompuneri (Îngerul exterminator, Luis Bunuel, 1962)

O farsă neagră (Farmecul discret al burgheziei, Luis Bunel, 1972)

O biografie întoarsă (Luis Bunuel)

Transfigurare (Închisoarea, Ingmar Bergman, 1948)

Răspunsul (Izvorul, Ingmar Bergman, 1959)

Fișă de război (Rușinea, Ingmar Bergman, 1968)

Opt zile și eternul uman (Oul de şarpe, 1978)

Osmoza (Servitorul, Joseph Losey, 1963) / 155

O dublă apăsare (Pentru țară și rege, Joseph Losey, 1964)

Stări de agregare (Nora, Joseph Losey, 1973)

Profetul tolerat (Alberto Cavalcanti)

Mecanisme și materiale (Alfred Hitchcock)

De la haz la suspense (Alfred Hitchcock)

Proverbul (Doamna din Shanghai, Orson Welles, 1946)

Sudul în 24 de ore (Tennessee Williams)

Idee și atmosferă (Vară și fum, Peter Glenville, 1960)

Performanța (Noaptea iguanei, John Huston, 1964)

Vârstă și valoare (Drumul spre victorie, John Huston, 1980)

Război și destin (Leii cei tineri, Edward Dmytryk, 1958)

Dragoste și fetiș (Colecționarul, William Wyler, 1965)

Procesul (Urâtul și frumosul, Vicente Minnelli, 1953)

Pojghița de adevăr (Sunaţi Northside 777, Henri Hataway, 1948)

Slăbiciunea bătrânului soldat (Profesioniștii, Richard Brooks, 1966)

Revolta poleită (WUSA, Stuart Rosenberg, 1970)

Un adevăr profitabil (Rețeaua / Network, Sidney Lumet, 1976)

Urmăriri (Filiera franceză, William Friedkin, 1971)

Sursele umorului (Da, domnule general, Jerry Lewis, 1970)

Demitizări (Manhattan, Woody Allen, 1979) / 182

De cine râdem (Norman Wisdom) J 183

Idei fără umbră (Oglinda spartă, Guy Hamilton, 1980)

Inserturi (III)

Textul ca pretext (Împăratul muștelor, Peter Brook, 1963)

Notații tehnice (Femeia nisipurilor, Hiroshi Teshigahara, 1964)

Un film orizontal (Viața curtezanei O’Haru, Kenji Mizoguchi, 1952)

Capcane (Darling, John Schlesinger, 1965)

Sub crusta realității (Cowboyul de la miezul nopții, John Schlesinger, 1969)

Filme neoromantice (Lady Caroline, Robert Bolt, 1972)

Biografia iconoclastă (Mahler, Ken Russell, 1974)

Despărțirea (Căruciorul, Bo Widerberg, 1963)

Riposta (Elvira Madigan Bo Widerberg, 1967)

Bulversarea dogmelor (Bonnie şi Clyde, Arthur Penn, 1967)

Istoria prin hazard (Nickelodeon, Peter Bogdanovich, 1977)

Contestație și creație (Legătura, Shirley Clarke, 1960)

Suprafețe și umbre (Umbre, John Cassavetes, 1960)

Filmul exasperării (Puștile, Ruy Guerra, 1963)

Sublimul ca protest (Sao Bernardo, Leo Hirszman, 1972)

Filmul în film (Cât de mult ne-am iubit, Ettore Scola, 1975)

Imagini în acvaforte (Clasa muncitoare merge în paradis, Elio Petri, 1971)

Prețul disperării (Pumnii în buzunare, Marco Bellocchio, 1965)

Filmul aluvionar (Conformistul, Bernardo Bertolucci, 1970)

Inovație și decadență (Novecento, Bernardo Bertolucci, 1977)

O idilă existențială (Al 41-lea, Grigori Ciuhrai, 1956)

Fețele eroismului (Balada soldatului, Grigori Ciuhrai, 1959)

Metamorfoza (Mantaua, Alexei Batalov, 1960)

În echilibru (Călina roșie, Vasili Șukșin, 1974)

Contracția (Siberiada, Andrei Mihalkov-Koncealovski, 1979)

O nostalgie rece (Sclava iubirii, Nikita Mihalkov, 1975)

În somn (Câteva zile din viața lui Oblomov, Nikita Mihalkov, 1980)

Pariul (Fără martori, Nikita Mihalkov, 1983)

Întrebări, după Rubliov (Andrei Rubliov, Andrei Tarkovski 1966)

Revanșa (Andrei Rubliov, Andrei Tarkovski, 1966)

In căutarea oglinzii (Solaris, Andrei Tarkovski, 1972)

Obsesia Troiței (Călăuza, Andrei Tarkovski, 1980)

Mirajul (Oglinda, Andrei Tarkovski, 1978)

Nuvela cinematografică (Maica Ioana a îngerilor, Jerzy Kawalerowicz, 1961)

Tonul fundamental (Adevăratul sfirşit al războiului, Jerzy Kawalerowicz, 1957)

Serie și medie (Reîntoarcerea pe pământ, Stanislaw Jedryka, 1967)

Ricoșeu spre ideal (Lady Macbeth din Siberia, Andrzej Wajda, 1962)

La anul zero (Peisaj după bătălie, Andrzej Wajda, 1970)

Strategia ecranizării (Nunta, Andrzej Wajda, 1972)

Filmul meditativ (Domnișoarele din Wilko, Andrzej Wajda, 1979)

Fața nevăzută a filmului (Structura cristalului, Krysztof Zanussi, 1969)

Scop și unealtă (Iluminare, Krysztof Zanussi, 1973)

Supralicitări (Concurs, Milos Forman, 1963)

Eseul (Inocență fără protecție, Duşan Makavejev, 1968)

Simplitatea lirică (Ocolul, G. Ostrovski şi T. Stoianov, 1967)

Compensația (Mascarada, Willy Forst, 1934)

Reeditare (Fericita aventură, Jean Georgescu, 1935)

Meandrele gloriei (Gloria Swanson)

Prin forța zâmbetului (David Niven)

Aliaje (Ingrid Bergman)

Intraductibilul (Mihail Sadoveanu)

Proba filmului (Ion Agârbiceanu)

Testul (Marin Preda)

Ne-ecranizări (Geo Bogza)

Alibi pentru eșec (Ultima noapte de dragoste, Sergiu Nicolaescu, 1980)

Profesia: pionier (Paul Călinescu)

O conștiință criteriu (Victor Iliu)

Întrebări (Eliza Petrăchescu)

Viața capodoperei (Pădurea spânzuraților, Liviu Ciulei, 1964)

Durată (Valurile Dunării, Liviu Ciulei, 1959)

Cu ochii veșniciei (Lumina palidă a durerii, Iulian Mihu, 1980)

Istorie și ficțiune (Speranța, Șerban Creangă, 1979)

Episodicii (Duios Anastasia trecea, Alexandru Tatos, 1980)

Înțelepciunea trecerii (Ochi de urs, Stere Gulea, 1982)

Artă și eroism (Înghițitorul de săbii, Alexa Visarion, 1982)

Oglinda spartă a unei idile (O lacrimă de fată, Iosif Demian, 1980)

Stagiul sincerității (Septembrie, Timotei Ursu, 1977)

Adevăruri (Secvențe, Alexandru Tatos, 1982)

Dedesubtul fâșiei de viață (La ora zero, Nicolae Corjos, 1980 ; Septembrie, Timotei Ursu, 1977 ; O lacrimă de fată, Iosif Demian, 1980 ; Croaziera, Mircea Daneliuc, 1981 ; Proba de microfon, Mircea Daneliuc, 1980)

 

Filmar